Wakacje w cieniu pandemii

Chociaż wakacje już minęły, cały czas wracam do miłych chwil. Istniejąca pandemia koronawirusa i wprowadzone w związku z nią ograniczenia wpłynęły na zmianę wakacyjnych planów. Zdecydowana większość z nas, jeżeli zdecydowała się na spędzenie urlopu poza domem,  na cel obrała Polskę. I właśnie przez to wakacje 2020 były inne niż poprzednie, były bardziej polskie, czyli nasze.

Tradycyjnie największą popularnością cieszyły nadmorskie miejscowości takie jak Władysławowo, Mielno, Kołobrzeg, Łeba czy kultowe już Międzyzdroje. Z górskich kurortów najbardziej oblegane były Zakopane, Karpacz, czy chociażby Szklarska Poręba.

Ja najbardziej lubię letni urlop spędzać aktywnie, przede wszystkim zwiedzając i poznając nowe miejsca. W tym roku na miejsce wypoczynku wybrałam z moją rodzinką Świeradów Zdrój. Jest to małe miasteczko położone na Dolnym Śląsku, liczy ok. 4500 mieszkańców i posiada status uzdrowiska. Choć nie jest to popularny kurort, to jednak można w nim znaleźć bogactwo atrakcji turystycznych dla całej rodziny.

Zwiedzanie miasta zaczęliśmy od deptaku, który ma swój jedyny i niepowtarzalny klimat. W ulicznej pierzei mieści się wiele zabytkowych domów, pensjonatów, kawiarenek, restauracji i sklepików z pamiątkami. Ozdobą deptaku jest fontanna z czterema żabami przynoszącymi zdrowie, bogactwo, szczęście i miłość. Wieczorem fontanna jest podświetlana, co czyni ją niezwykle atrakcyjną, a magiczna moc żab wydaje się jeszcze bardziej realna.

Z deptaku  łatwo dotrzeć do Domu Zdrojowego z najdłuższą (80 metrów) Halą Spacerową na Dolnym Śląsku, na której odbywają się różne wydarzenia artystyczne. W piwnicach  domu znajduje się Muzeum Zdrojowe, zaś w najwyższym jego punktem jest wieża widokowa. Na tarasach podziwiać można sztuczną grotę (dawna pijalnia wód).

Atrakcją, z której znany jest Świeradów, jest kolej gondolowa z charakterystycznymi żółtymi wagonikami. W ciągu kilku minut dotarliśmy na Stóg Izerski, z którego podziwiać mogliśmy piękne widoki na Świeradów Zdrój, Pogórze Izerskie i Grzbiet Kamienicki. Około 500 metrów od dolnej stacji kolei znajduje się Izerski Punkt Antygrawitacyjny, położony na Izerskim Szlaku Tajemnic. Podobno w tym miejscu samochód zatrzymany na luzie sam wjeżdża pod górę!

Ciekawym miejscem jest też Wodospad Kwisa, który jest sztucznie utworzonym wodospadem położonym w wyjątkowym urokliwym miejscu.

Atrakcją dla najmłodszych jest interaktywna, leśna ścieżka edukacyjna na Zajęcznik, na której znajdziemy stanowisk z zagadkami, rebusami itp. Godną polecenia jest też Stacja Kultura, która mieści się w starym budynku nieużywanego dworca kolejowego. Oprócz bogatej oferty zajęć i spotkań, znajdziemy tam makietę kolejową z faktycznymi wyglądem terenu w miniaturze, po którym mkną malutkie pociągi

Do innych atrakcji należą: Szklana Kuźnia będąca pracownią plastyczną, zajmująca się wytwarzaniem szkła metodą Fasingu. Czarci Młyn, w którym poznać możemy stare metody powstawania mąki i wypieku chleba w zabytkowym piecu. Jedną z najbardziej słodkich atrakcji jest odwiedzenie Pracowni Piernikowej Isabell, która słynie z najsmaczniejszych pierników w Świeradowie. Udało nam się również uczestniczyć w warsztatach robienia i dekorowania pierniczków, które z apetytem skonsumowaliśmy. Podczas tegorocznych wakacji udało nam się zwiedzić również Karpacz, Szklarską Porębę oraz zdobyliśmy Śnieżkę i Szrenicę.

Jak się okazuje przepis na udane wakacje w Polsce jest wyjątkowo prosty, wystarczy wyjechać i zacząć odkrywać dotąd nam nieznane.